הורים שואלים – היועצת רחל לוי עונה
אני בן 15 לומד בכיתה ט. לוקח שיעורים פרטיים בכמה מקצועות ומרגיש עד למבחן שהוא מוכן במאה אחוז. כשמגיע המבחן הוא לא מקבל שלילי אך ציון נמוך מאד יחסית לעבר שהיו לו ציונים גבוהים. לטענתו הוא לא מסוגל לפתוח ספר או להתרכז בכיתה זמן רב. יש לציין, שהוא לומד מהבוקר עד 6 בערב. מכיתה א` ועד כיתה ט` היה בין המצטיינים בכיתה. שאלתי אותו האם הוא חווה משבר חברתי בביה”ס אך הוא טוען שאין. הוא מדוכדך ומתוסכל מאד כי הוא מצפה מעצמו לציונים גבוהים ואינו יודע מדוע הוא מאד ירד בלימודים. מה יכולות להיות הסיבות? הוא לומד בחוסר רצון מוחלט למרות שהוא ילד חברותי ומקובל בכיתה על המורים והתלמידים. מה עושים??
רחל לוי מייעצת – כיצד להתמודד עם חרדת בחינות?
ראשית, מומלץ לבדוק האם יש לו הפרעת קשב וריכוז.
שנית, הלמידה מבוקר עד ערב, יכולה ליצור לחץ נפשי ומתח גדול שאינו מאפשר לו “בזמן אמת” לעבד את החומר הנלמד לתוך המבחן. לחץ שכזה עלול בסופו של דבר לגרום לכישלון.
בנוסף כדאי לבדוק האם קיימת אצלו “חרדת בחינות” שבזמן מבחן הוא אינו יכול להתרכז ולענות על השאלות. החרדה אף היא, משתקת ואינה מאפשרת תפקוד וריכוז בזמן מבחן.
ישנה התייחסות גדולה לציוניו בעבר ולהיותו תלמיד מצטיין. לעיתים התרגום של ציוני היסודי לאילו של החטיבה אינם נכונים. ילד שהיה מצטיין ביסודי יכול להצליח גם כאשר רמת הציונים יורדת מעט. אסור לשכוח שבחטיבה הקושי הלימודי עולה וגם הדרישות משתנות. האם הציפייה לרמה גבוהה של ציונים גורמת לו לתחושת כישלון, שכן הוא אינו עומד בציפיות שלכם? במידה וכן, כדאי למתן מעט את ההתייחסות לציונים ולשים יותר פוקוס על הדרך וההשקעה.
בנוסף, קיים גם הפרמטר של גל ההתבגרות. תקופה שאינה קלה עבור המתבגר שחווה הרבה שינויים רגשיים, נפשיים, פיזיים, הורמונאליים, חברתיים, מצבי רוח משתנים ועוד.
לסיכום: מומלץ לבדוק מתי החלה הירידה בציונים וכיצד אתם מגיבים לירידה בציונים. ככול שההתייחסות תהיה של אכזבה, תסכול, כעס, ייאוש וכדומה כך המצב ילך ויחמיר. לילד שרגיל לקבל ציונים גבוהים ופתאום חלה נפילה, תתכן פגיעה וירידה בדימוי ובביטחון העצמי שלו ולכן יש צורך ב”שיקום” הביטחון. ייעוץ הורי מקצועי יכול לתת את הכלים הנכונים להעלאת הדימוי והביטחון גם במצבים של הצלחה ובמיוחד כאשר הוא נכשל.