כל ההתחלות קשות…
הולדת אח חדש למשפחה, מטפלת חדשה, מעבר דירה, כניסה ראשונה לגן, עלייה לכיתה א’ ושאר ההתחלות החדשות שעבורנו, ההורים, נראים טבעיים וכחלק מההתפתחות והגדילה, עבור הילדים יכולים להוות קושי שמלווה בהתנהגות לא שגרתית ותגובות קיצון.
ילדים אינם אוהבים שינויים (מי מאיתנו אוהב?), המקום הבטוח והיציב ביותר עבורם הוא השגרה, סדר יום קבוע ועקביות . כל שינוי, ולו הקטן ביותר גורם ל”איבוד” המסגרת ולתחושה של חוסר שליטה וחוסר ביטחון.
בניגוד לנו, המבוגרים, כאשר ישנו קושי, מצב חדש או התמודדות לא שגרתית – אנחנו מדברים. אצל הילדים המצב הפוך לחלוטין, כאשר מתרחש שינוי – הם מתנהגים. להם אין את היכולת לדבר, להסביר, לבטא רגשות פחד או חשש (גם אם הם אומרים זאת במילים), הם אינם יכולים להתמודד עם שינויים כמונו. היחידים שיכולים להקנות סדר, ביטחון ויציבות לילדים הם ההורים. כאשר הילדים נמצאים במסגרת ברורה, עקבית ונכונה, גם אם מתרחשים שינויים הילדים מגיבים לשינוי ביתר קלות.
הולדת אח חדש למשפחה – מצב משברי לא פשוט עבור הילד/ה. תחושת חוסר אונים, המקום ה”בטוח” נתפס ואינו כפי שהיה. אגב, גם אנחנו ההורים, אינם כפי שהיינו וגם אם ניתן לילד הכול, בלי קשר להולדת האח החדש, עדיין חוסר היציבות ותחושת האין-אונים, יוצרת אצל הילד התנהגות שונה המלווה לא פעם בבכי, אגרסיביות, אלימות, צעקות וחוסר שקט.
איך מכניסים את הילד ל”מסגרת” המשפחה החדשה? משתפים אותו, נותנים לו תפקידים קטנים שיוכל להוביל ולהרגיש שהוא חלק מ…, מתייעצים איתו מה לעשות ומקשיבים לדעותיו. הכי חשוב, הכנה מוקדמת בגובה העיניים לכל השינויים שחלים במשפחה בעקבות כניסת האח/אחות הביתה.
מטפלת חדשה – תחושת “פחד”. פעמים רבות הורים מדווחים על חרדת נטישה אצל הילד בעקבות הכנסת גורם חדש ונוסף המטפל בילד.
איך מכניסים את הילד ל”מסגרת” עם המטפלת? מומלץ על הכנה והכרות לטווח ארוך, יצירת אמון בנוכחות ההורים, תגובות מבינות ומכילות במידה ויש קושי, ואם זאת להימנע לחלוטין מתחושה של “מסכנות”. אם אתם כהורים, בטוחים וסומכים על המטפל החדש (גם אם מדובר בסבא/סבתא), לא לתת לילד תחושת רחמים. להבין, להכיל וללכת בביטחון. חוסר ביטחון וחשש של ההורים יוצר חוסר ביטחון אצל הילדים. בדוק.
מעבר לדירה חדשה – לא קל.. כול המוכר והידוע נעלמים ונוצר פער בין מה שהיה למה יהיה. כל מה שהיה מוכר הופך ללא ידוע ומצריך יכולת הסתגלות חדשה אשר לוקחת זמן. מעבר דירה (או סביבה חדשה) הוא משהו שלוקח זמן ולרוב מושפע מההתנהלות סביב.
איך מכניסים את הילדים ל”מסגרת” בבית החדש? – הכי חשוב זה לעשות תהליך פרידה מהישן. להיפרד ממה שהיה ולהכין למה שיהיה. לא מומלץ להבטיח הבטחות כמו “יהיה כיף”, מפני שזה מכניס לציפייה ולא תמיד נכון… בוודאי לא בהתחלה (גם אם לנו יהיה כיף, לא בטוח שלילד כיף..). בשלב הבא חשוב להכיר את הבית החדש ולתת תחושת שייכות – הילדים הם חלק מהבית, זה המקום שלהם. ככזה, רצוי להקשיב לדעותיהם ולתת מקום לדברים שהם אומרים. בנוגע לחדר הילדים מומלץ בשיתוף מלא עימם להחליט על התמונות בקיר, השידה או הספרייה, הצבעים בחדר או אפילו היכן להציב את המיטה. כשהילדים מחליטים ועוזרים הם מתרגלים בקלות ומסתגלים לשינוי במהרה.
כניסה ראשונה לגן – משבר. לא ברור אצל מי המשבר גדול יותר, אצל ההורים או אצל הילד. מיותר לציין שכאשר ההורים מרגישים בטוח במסגרת החדשה, לילדים קל יותר להתנהל, אולם לפעמים ההסתגלות לגן לוקחת כמה חודשים והם אינם קלים. חוסר רצון ללכת לגן באופן עקבי ויומיומי יכול להעיד על קושי וחשוב שיטופל ויינתן לו מענה בהקדם.
איך מכניסים את הילד ל”מסגרת” הגן? – הכנה מראש תמיד חשובה ועוזרת. הכרות עם הגננת, התמדה בהליכה לגן והכי חשוב, להגיע בזמן ולא לאחר. ילדים שמאחרים חשים שהם “מחוץ” למתרחש מה שגורם לאי-נוחות והתרחקות. חשוב לא לתת תחושה של עצב כשנפרדים בבוקר ובאופן עקבי להכין את הבוקר מהערב. ישנה חשיבות מכרעת בלתת לילדים את התחושה שהם אלו שעוזרים לנו להגיע לעבודה בזמן ובזכותם אנחנו נהנים ומצליחים. אשר ההכנה נעשית מהלילה הרבה יותר קל להתנהל בבוקר.
כניסה לכיתה א’ – הורים רבים מנסים למנוע משבר וקושי בכיתה א’ ורושמים את הילדים לקורס “הכנה לכיתה א”. אולי זה עוזר אבל…
מי שצריך באמת קורס הכנה לכניסה לבית הספר הם ההורים. ביום הראשון שהילד מתחיל ללמוד, “נגמרו” (לרוב) היחסים בבית. כל ההתנהלות שהייתה עד היום מבססת על אכפתיות, הבנה והקשבה הופכת להתנהלות מישטרית-לימודית. כל השפה בבית סובבת סביב בית-הספר, השיעורים, הציונים וההתנהלות החברתית. לא פשוט ומוביל פעמים רבות למאבקים ומלחמות סביב הלימודים, הכנת השיעורים והלמידה למבחנים.
איך מכניסים את הילד ל”מסגרת” בית הספר? – לא מכניסים !
במקרה זה, ההמלצה היא להורים. הם אלה שצריכים להיכנס למסגרת. מסגרת נכונה, יעילה וממוקדת שעוזרת לילדים לאהוב ללמוד, להאמין בעצמם ולהצליח. מסגרת נכונה ותומכת אינה יכולה להתבסס על ביקורת, עונשים, כעס ולחץ בלתי פוסק. לא מלמדים זאת באף בית ספר, אבל חשוב תמיד לזכור להיות ההורים של הילדים ולא המורים שלהם. ה”מסגרת” היא שלכם. מוזמנים להיכנס להצלחה ולהביא תוצאות אצל הילדים.