לפני שמחנכים ילדים מומלץ להבין איך הם מתנהלים. הסיטואציה הבאה לקוחה מהחיים אצל כול הורה בבית, ענו לעצמכם על השאלות הבאות:
1. הילד (גם לפני גיל שנתיים) רואה קלטת קצרה בטלוויזיה או מעסיק את עצמו במשחק. מה אתם עושים בזמן הזה?
רוב ההורים ענו ובצדק שהם ממשיכים לעסוק בעניינם כגון: לראות איתם קלטת, לעשות כלים כביסה וסדר בבית, לדבר בטלפון ואפילו הורים רבים “מרשים” לעצמם לנוח.
2. הילד בוכה בלי הפסקה, מכה, משתולל, צועק, זורק חפצים על הרצפה. מה אז אתם עושים? איך אתם מגיבים?
לרוב, זהו השלב בו ההורים מתחילים לחנך. זהו התפקיד ההורי- מישהו צריך ללמד את הילד לא להכות, לזרוק חפצים ולצעוק. הורים יקרים – אתם צודקים. אבל לא כך מחנכים ילדים.
בעיות משמעת אצל ילדים לא נוצרות סתם. לרוב, קיימת תפיסה שונה מאוד ופרשנות אחרת לאותם הסיטואציות במשפחה והילדים מגיבים אליהם מאוד שונה מאיתנו, ההורים.
שימו לב, הילד תופס את ההתנהגות וההתייחסות אליו כך: “כאשר אני רואה טלוויזיה או משחק לבדי – אף אח לא מתייחס אליי, יש שקט, לא קוראים בשמי ואני בעצם “לא קיים”. אבל, כאשר אני צועק, זורק חפצים, בוכה ומכה פתאום שמי מוזכר פעמים רבות, מתייחסים אליי, נמצאים איתי ועסוקים רק בי (ולא באחותי ובשאר ענייני הבית)”. הילד כאמור, אינו רואה את הדרך בה אנו מנסים לחנך וללמד אלא רק מגיב אחרת להתייחסות אליו. נלחם, כועס ומורד. בעיות המשמעת של הילדים נובעות לרוב מההתייחסות שלנו אליהם, וניכר כי אם נתייחס ונגיב אחרת לילד תשתנה לחלוטין התנהגותו ובעיות המשמעת יפחתו.
התייחסות אחרת לבעיות משמעת ולפתרונן צריכה להתחיל מההסתכלות על הילד במקומות שהוא מתנהג כמובן מאליו. במקומות ה”טובים”. נסו לגשת לילד ולומר לו שהוא זה שעזר לכם לנוח בזמן שהוא שיחק במשחק כמה דקות לבד. כשהילד לומד שהוא עוזר לנו לנוח או שבזכותו הספקנו לנקות ואפילו לדבר בטלפון עם אבא (או אמא), הילד בעצם שומע שהוא חלק מההתנהלות החיובית בבית, שיש לו תפקיד משמעותי , שהוא עוזר ושזה אינו מובן מאליו כלל. ילדים שמתנהלים מולם כך, אינם זקוקים לקבל תשומת לב במקומות השליליים מפני שהם מקבלים אותה בטוב. לזה קוראים חינוך נכון ויעיל. חינוך הורי שעוסק בביקורת, כעסים, ענישה ותשומת לב להתנהגות השלילית היא זו שיוצרת אצל הילדים בעיות התנהגות.
התנהלות הורית לא יעילה יוצרת, כאמור בעיות התנהגות אצל הילדים וככול שהם גדלים כך קשה יותר להתמודד עם בעיות ההתנהגות והן מתעצמות. ככול ששפת הילדים וצורכיהם יהיו מובנים להורים, כך יקטנו בעיות ההתנהגות של הילד.