כל מה שצריך לעשות הוא להתחיל לשלם להם. ולא, לא בכסף – במילים.
פידבק חיובי ועידוד ילדים להתנהגות חיובית מתחילים בשפה ובדרך שבה אנו פונים ומגיבים אליהם. בהדרכות להורים אותם אני מקיימת אני מלמדת הורים טכניקה פשוטה להקניית משמעת לילדים.
מילים והתייחסות חיובית הם תשלום חשוב שיוצר עידוד ילדים להתנהגות חיובית ועוזר לפתח את הדימוי והביטחון העצמי של הילדים.
ישנם 2 מוקדי התייחסות עיקריים ביחס לילדים ולהתנהלות מולם:
- הערות חוזרות ונשנות המלוות בביקורת וכעס.
- מחמאות רבות אשר אפקטיביות לזמן מוגבל – בד”כ עד שהילד מחליט שנמאס לו.
ילדים לומדים, במרוצת הזמן, להתנהל מול ההורים בדרך חכמה, עקבית ואף מניפולטיבית. כאשר ההורים חוזרים על עצמם בדרישות חוזרות ונשנות והילדים אינם משתפים פעולה, זה מפני שהם יודעים שנחזור על התנהלות זו כלפיהם שוב. מבחינת הילד, שווה לחכות ל”בקשה הנוספת” או אולי להיענות לבקשות רק כשההורים מגיבים בכעס בניסיון נואש ליצור משמעת לילדים.
כאשר הילדים מתנהלים ועושים את המוטל עליהם, לפעמים ממקום של ריצוי, פחד או אולי כדי לשמוע מחמאות (“כל הכבוד”, “אתה מדהים ומקסים”, “איזו ילדה טובה” וכדומה). זה אומנם עובד אך תלוי במצב רוחו של הילד ולא נמשך לאורך זמן. מחמאות אינן פידבק חיובי לילדים ואינן אפקטיביות ליצירת משמעת ודיאלוג נכון מולם.
הילד, בשונה מאיתנו ההורים, רואה את העולם מזווית אחרת – שונה.
בהדרכת הורים ניתן לראות התנהלות הורים בדרך אחת: מה עושים כאשר הילד צופה בטלוויזיה או משחק רבע שעה עם עצמו? אנו אולי מנקים, מסדרים, מבשלים, מתקלחים ואפילו צופים יחד בטלוויזיה. מבחינתנו ההורים התנהגות הילד מובנת מאליה – הוא עסוק בשלו.
לאומת זאת, כיצד אנו מתנהלים כאשר הילד בוכה, זורק חפצים, משתולל, מרביץ, מקלל ושלל התנהגויות בלתי רצויות? מגיבים כמובן. בכעס, ענישה או אפילו בהתעלמות. מבחינתנו ההורים זה הזמן לחנך ולתקן את ההתנהגות השלילית.
הילד, לאומת זאת, מבין וחווה אחרת: מבחינתו, צפייה בטלוויזיה או התעסקות עם משחק לבדו משול לחוסר התייחסות ואף לתחושה של “אני לא קיים” או “לא אוהבים אותי”. את מירב תשומת הלב וההתייחסות ואת המקום בו הוא מרגיש קיים ורצוי הוא משיג רק כאשר הוא “עושה סצנות”. מדוע? מפני שאין עידוד לילד להתנהגות חיובית. הוא למד שרק כאשר קוראים בשמו ומתייחסים אליו והרבה יותר מפעם אחת.
תשלום ופידבק להתנהגות חיובית לילדים פירושו להתייחס בחיוב לזמן ולהתנהלות כאשר הילד מעסיק את עצמו. “בזמן שאתה ציירת אני שטפתי כלים, למעשה את/ה עזרת לי ולכן אני פנויה כעת לשחק איתך”. הדרכה הורית יכולה לתת את הכלים הנכונים ללמוד שפה ודיאלוג אשר יוצרים משמעת וגבולות אצל הילדים בדרך נכונה וללא מאבקי כוח.
ההתייחסות החיובית, מהמקומות הכי לא צפויים בהתנהגות הילדים מגבירה אצלם את הצורך והרצון להמשיך ולהתנהל כמקובל – כמי שעוזר ונותן. כאשר מתמידים ועושים זאת באופן עקבי תחושת השייכות גדלה וגם הדימוי והביטחון העצמי אצל הילדים עולה.
נשמע פשוט? זו בהחלט משימה לא קלה. החוכמה היא לדעת לזהות התנהגות חיובית ומייד להתייחס אליה ולשלם בעבורה. למעשה, כל התנהגות והתנהלות שגרתית מקובלת ומובנת מעליה, הופכת להיות סיבה טובה להתייחסות חיובית אשר מעודדת ילדים להתנהגות חיובית. הגדוּלה היא לדעת להעצים את יכולותיו של הילד ולשייכם לעזרה ולתרומה האישית או המשפחתית. אגב, להתנהגויות השליליות מומלץ להתייחס פחות ולא לתת להם במה מיותרת.
בהדרכה הורית ניתן ללמוד ולהבין שלא מדובר במחמאות אלא בהדגשת ההתנהגות החיובית כמי שתורמת ועוזרת לי (להורה) להתנהל.
כל מה שעליך לעשות כדי להתחיל את השינוי ביחסים במשפחה הוא להרים את הטלפון ולהתקשר עכשיו ל-
054-6327076 או ל-077-4811356
או להשאיר פרטים בטופס צור קשר באתר.